Az objektívek fontosabb jellemzői:

Gyújtótávolság: jelölése „f”, jellemzően (pár kivételtől eltekintve) milliméterben (mm) van megadva. Többek között a gyújtótávolság alapján lehet egy objektívet a fenti csoportokba besorolni (nagylátó, normál, tele stb.)

Maximális fényerő (legnagyobb relatív nyílás): jelölése „F”, de szokták reciprok jellel is jelölni, pl. 1:1,4. Az objektívekre általában a kezdő, és egyben legnagyobb F-értéket írják rá a gyártók, mint például „AF-S Nikkor 50 mm F1.4G”.

Látószög: fontos jellemzője az objektíveknek a látószögük, ám ezt általában csak a műszaki paraméterek felsorolásában szoktuk megtalálni. Ez alapján is besorolható a fenti csoportokba az adott objektív. Általában az átlós értéket adják meg, de gyakori a vízszintes és a függőleges érték feltüntetése is. A kiírt szám fokban (°) értendő.

Kirajzolt és hasznos képkör: a kirajzolt képkör az adott optika maximális rajza, míg a hasznos képkör a maximálisan kirajzolt terület azon része, melyet a képalkotáshoz hasznosítani lehet. Például a tilt/shift objektívek jellemzően nagyobb képkört rajzolnak, mint a film-/szenzorméret, amihez tervezték őket, ám a hasznos képkörük - műszaki jellegüknél fogva - kisebb.

Bajonett: az objektív foglalata, menete határozza meg, hogy milyen fényképezőgépre tudjuk felcsavarni azt. A Canon EOS rendszere az EF, EF-S és az EF-M bajonettekkel rendelkezik, míg a Nikonnál az F foglalat van használatban az ötvenes évek vége óta, ami kompatibilis az APS-C és a full frame méretű szenzorokkal egyaránt (újabb formátum a CX, ami az 1”-os képérzékelő köré épített, tükör nélküli vázakon található). Ma is használatban lévő, fontosabb bajonettek: m4/3 (mikró négyharmad - az Olympus és a Panasonic gyermeke), Pentax K (KAF, KAF2, KAF3, KA), Sony E (APS-C), Sony FE (full frame), Sony A (APS-C, full frame), Leica M, FujiFilm X, Samsung NX.

Méretek, tömeg: átmérő, hossz, szűrőmenet átmérője (milliméterben), tömeg (grammban).

Optikai felépítés: lencsetagok száma, lencsetag-csoportok száma, speciális lencsetagok, speciális lencsebevonatok stb.

A normál látószögű objektívek

Ahhoz, hogy megértsük a nagylátószögű, illetve a telefotó objektív fogalmát, először a normál látószögűekkel kell megismerkednünk, ugyanis ezekhez viszonyítják előbbi kettő látószögét. Azt mondják (és általában a fotós berkeken belül elfogadott), hogy az a „standard”, vagy „normál” objektív, amely körülbelül 45-55 milliméteres gyújtótávolsággal (Leica kisfilmes formátumban, tehát 36 x 24 mm-es méretű filmkockán, szenzoron), azaz átlósan körülbelül 40-46°-os látószöggel rendelkezik.

Honnan ered a „normál” gyújtótávolság fogalma, és miért pont ez a gyújtótávolsági tartomány minősül annak?

Nos, egyrészről a filmkocka, illetve a szenzor átlója adta az alapot, ami felfelé lett kerekítve, így lesz a 43,27 mm-ből 50-55 mm (megint csak a kisfilmes méret a kiindulási formátum), másrészről az emberi szem látószöge is nagyon hasonló ehhez a tartományhoz, ezért érezzük „normálisnak”, kellemesnek azokat a képeket, amelyek ebben a tartományban készültek (leginkább emberi arcoknál vehetjük észre a hatást). Ez a normál tartomány az, amely nem torzítja el a témát – tehát nem nyomja össze (teleobjektívek) és nem húzza szét (nagylátószögű optikák) azt.

Ár/érték arányuk ezeknek az objektíveknek kimagaslóan jó, mert optikai, mechanikai felépítésük viszonylag egyszerű, így elérhető áron kínálnak nagy fényerőt és torzításmentes rajzot. Népszerűségük tehát nem véletlen, minden amatőr fotós táskájában kötelező darab. Aki egy új rendszerbe ugrik fejest, annak általában a „kitobjektív” mellett (jellemzően egy olcsó, két- vagy háromszoros átfogású, gyenge fényerejű zoomobjektív) egy 50 mm F1.8 a második lencserendszere. Ezeket hozzávetőlegesen 40-60 ezer forint körüli összegért lehet újonnan beszerezni.

A Media Markt tippje: ha még nem rendelkezünk vele, mindenképp szerezzünk be egy 50 mm F1.8 objektívet, hiszen ára kedvező, képminősége gyakorlatilag minden gyártó rendszerében kiváló. A normál objektívvel szinte minden fotós témakör lefényképezhető, gyújtótávolsága megtanítja meglátni, körbejárni a témát. Nagy, F1.8 kezdő rekeszértéke pedig lehetővé teszi, hogy a jelenetben megfelelően izoláljuk, kiemeljük a főtémát a háttértől (kis mélységélesség).

Normál objektívek: